Informatie 360° foto's |
Vacature/stage |
|
Tips & trucs / FAQ – omdat wij u graag (verder) helpen
De inhoud van uw video |
||
Hoe maakt u uw video (zakelijk) 'scorend'Ga bij de voorbereiding van uw verhaal zoveel mogelijk uit van het probleem van uw kijker. Waar u de perfecte oplossing voor hebt. Laat niet uw kijker bij uw oplossing zijn eigen probleem bedenken. Want dat doet hij niet, in praktijk. Geef dus antwoord op de vraag wát u concreet voor uw kijker voor nut heeft/kan betekenen. En waarom u dat béter kan dan een ander. Want anders gaat uw kijker wel naar die ander. Laat bijvoorbeeld niet – teveel – zien over hoe uw bedrijf in elkaar zit, wie er werken, hoe het is ontstaan, gegroeid enzovoort. Maar laat bijvoorbeeld wél tevreden klanten aan het woord. Hier leest u er meer over. |
||
Recht in de lens kijken – mag dat?
Het hangt ervan af. Als u zich rechtstreeks tot de kijker – bijvoorbeeld uw (potentiële) klanten in uw webvideo – richt, kijkt u gewoon onbekommerd in de lens. Zoals bijvoorbeeld de journaal-nieuwslezer ook doet. Dat geeft u meteen ook het voordeel dat u eventueel een autocue kunt gebruiken. U vind er hier wat voorbeelden van. Gedraaid zonder autocue, overigens. Ook wanneer u een zaal toespreekt is er niets mis mee om daarbij ook af te toe vrij kort in de lens te kijken. Art Langerer, PEC Zwolle-trainer, doet dat bijvoorbeeld regelmatig in zijn persconferenties (en krijgt daar zo af en toe dus wat onterechte kritiek op). Niks mis mee, omdat daardoor de kijker het idee krijgt dat hij deel uitmaakt van wat er in de zaal gebeurt; dat hij er als het ware zelf in zit. Immers, mensen in de zaal kijkt u als spreker, als het goed is, ook met enige regelmaat aan. Daardoor ontstaat er een grotere betrokkenheid bij de kijker. Hebt u daarentegen een direct gesprek met een ander – u wordt bijvoorbeeld geïnterviewd – dat kijkt u naar die ander. En dus niet in de lens. Zoals bijvoorbeeld in deze interviews bij VV Berkum. Maar zelfs dát is niet altijd een wet van Meden en Perzen. Soms kunt u zich ondanks de interviewer toch direct tot de kijker zelf wenden. Het was destijds een legendarische truc van Hans Wiegel, waarmee hij inderdaad de kijker rechtstreeks leek toe te spreken over wat hij voor de kijker persoonlijk van belang vond. In het jargon heet dat nog steeds 'een Wiegeltje'. Wij leggen u graag in een concrete situatie uit of en wanneer dit eventueel kan. |
||
Hoe maakt u een video viraal (of viral, zo u wilt)
Niet zo verwonderlijk, als u nagaat dat op YouTube elke minuut zo'n 72 uur aan videomateriaal wordt geüpload. Een virale video maak je dan ook niet zozeer, volgens ons. Die ontstaat. En de kans daarop is dus niet echt groot. Maar blijkbaar wel te beïnvloeden. Kevin Allocca, trendsmanager bij YouTube, gaf in een lezing op TEDYouth drie redenen waarom een video viral wordt. Dus wie weet ... Bij de foto: Charlie beet in een vinger. Alwéér! Wereldschokkend nieuws, natuurlijk ;-) Maar het haalt wel kijkcijfers waar ze bij SBS6 jaloers op zullen zijn. En de video is inmiddels (irritant) volbehangen met reclames. #kassa |
||
Acteurs of eigen mensen
Scheelt dus niet alleen (soms behoorlijk) in de kosten, maar het komt ook – terecht – authentieker bij de kijker over. En ja, soms zijn uw mensen in het begin wat angstig voor een grote prof-camera. Maar wij zijn eigenlijk altijd goed in staat om die angst behoorlijk snel weg te nemen. Zodat ze ontspannen en authentiek in beeld komen. Dat angst wegnemen is vaak trouwens niet meer dan een beetje de clown uithangen. Als ze ons niet al te serieus nemen vergeten ze de camera-angst ook meteen :-). Is ons eigenlijk in al die jaren maar één keer niet helemaal gelukt. |
||
Bekende (hit)- of onbekende stockmuziekBekende muziek heeft een groot nadeel: de kijker gaat onbewust naar de muziek luisteren. In plaats van naar uw video kijken. Is onderzocht. Herkenbare muziek leidt dus af van de inhoud van uw video.Dat probleem heeft u met onbekende stockmuziek niet. Daarnaast is het vaak een hele – en dus langdurige – klus om auteursrechtelijk toestemming te krijgen voor het gebruik van een bekende 'deun'. Heb je bij stockmuziek geen last van. Ook is de prijs van stockmuziek veel lager. Het mooist is natuurlijk om de muziek speciaal te laten maken. Kunnen we uiteraard voor u regelen. Maar met een database van vele 10.000en composities komen we ook een heel eind. |
||
Mist u een tip? Stel hem dan gerust als uw vraag.Op de volgende pagina: onze (thans afwezige) vacatures en stageplaatsen. |
||
Informatie 360° foto's |
Vacature/stage |