Waarom
zou u – ons uw videoproductie laten maken?
–
Omdat u niet zomaar een video, maar een goede video wilt hebben
Hoe
herkent u vrij snel een goede videoproducent?
Dat bepaalt u volgens ons het best door te letten op hoe vaak hoeveel (verschillende)
effecten worden gebruikt in de videoproductie. Veel is meestal niet goed.
Effecten hebben een heel groot nadeel. Ze zijn dominant
en leiden teveel de aandacht van de inhoud af.
Maar al te vaak worden ze door editors gebruikt
om kwalitatief gebrekkige beelden wat te verdoezelen.
Een goede
video gebruikt voornamelijk 'harde lassen'. Af en toe eens een cross
fade en/of een fade van of naar zwart. Meer heb je eigenlijk
niet nodig.
Kijk maar eens naar een goede film. Bijna
geen (ander) overgangseffect in de vinden.
En jawel: ook wij hebben wel video's gemaakt met een behoorlijke
dosis effecten erin. Maar die hadden dan wel een functie. En wij
konden uitleggen waarom die erin zaten. Niet zomaar, voor
de lol of omdat we ze nou eenmaal toch hadden, maar omdat ze daar
hoorden/moesten.
Soms is de editor gewoon té blij met zijn effectendoos. En wil hij ze bijna allemaal gebruiken.
Wij herkennen dat nog wel van
vroeger, toen printers opeens 'maar liefst' iets van zes lettertypes
begonnen te krijgen. Niet grafisch geschoolden gebruikten die allemaal,
in hetzelfde pamflet. Gevolg: chaos en niet om door te komen leesvoer.
Naast een overdaad aan effecten kijkt u natuurlijk
of de beelden goed zijn. Goed gekadreerd, goed belicht, scherp, niet
te rood/te blauw (dus: de juiste kleurtemperatuur/witbalans) enzovoort.
En natuurlijk
moet u zich in de stijl van een video(graaf) kunnen
vinden. Wees daarbij gerust kritisch.
Een goede videograaf moet volgens ons kunnen uitleggen
waaróm hij een film heeft gemaakt zoals hij hem heeft gemaakt.
Elk shot, elke las, elk effect, elke tekst, elke titel en de gebruikte
muziek – of juist géén muziek – moet een
doel hebben.
Een video maken is niet 'zomaar iets'. Daarvoor is uw
verhaal te belangrijk (en betaalt u er teveel voor).
Wel verstandig om u te
realiseren: het is leuk dat u de gemaakte video goed vindt.
Maar het gaat erom of uw kijkers dat ook vinden!
Bij uw wervende (bedrijfs) video is het uitdrukkelijk de bedoeling
dat de kijker uw verhaal onthoudt. Dat doet die niet zomaar. Daartoe
moet hij worden 'verleid'.
Dus moet de videoproducent ook behoorlijke communicatiekennis hebben
van hóe je uw verhaal het best kunt, nee moet, vertellen. Gewoon
naar vragen. Dit verhaal gaat daarover.
Zo
dus.
Op de volgende pagina: wat voor soort videoproducties kunnen wij zoal voor u maken. |