CSS Image Button Css3Menu.com


Ons – geadopteerde – motto: Adopt, adept and improve (John Cleese in Monty Python – "Bank robber")

U bent hier nu helaas wat te laat voor een opdracht.
Want we zijn gestopt met filmen en monteren.

  In deze site 
Zoekveld laden ...
KVPM videoproducties

Waarom zou u – ons uw videoproductie laten maken?
– Omdat u niet zomaar een video, maar een goede video wilt hebben

Hoe herkent u vrij snel een goede videoproducent?

Soms een nederig vak.Dat bepaalt u volgens ons het best door te letten op hoe vaak hoeveel (verschillende) effecten worden gebruikt in de videoproductie. Veel is meestal niet goed.

Effecten hebben een heel groot nadeel. Ze zijn dominant en leiden teveel de aandacht van de inhoud af.

Maar al te vaak worden ze door editors gebruikt om kwalitatief gebrekkige beelden wat te verdoezelen.

Een goede video gebruikt voornamelijk 'harde lassen'. Af en toe eens een cross fade en/of een fade van of naar zwart. Meer heb je eigenlijk niet nodig.

Kijk maar eens naar een goede film. Bijna geen (ander) overgangseffect in de vinden.

En jawel: ook wij hebben wel video's gemaakt met een behoorlijke dosis effecten erin. Maar die hadden dan wel een functie. En wij konden uitleggen waarom die erin zaten. Niet zomaar, voor de lol of omdat we ze nou eenmaal toch hadden, maar omdat ze daar hoorden/moesten.

Soms is de editor gewoon té blij met zijn effectendoos. En wil hij ze bijna allemaal gebruiken.

Wij herkennen dat nog wel van vroeger, toen printers opeens 'maar liefst' iets van zes lettertypes begonnen te krijgen. Niet grafisch geschoolden gebruikten die allemaal, in hetzelfde pamflet. Gevolg: chaos en niet om door te komen leesvoer.

Naast een overdaad aan effecten kijkt u natuurlijk of de beelden goed zijn. Goed gekadreerd, goed belicht, scherp, niet te rood/te blauw (dus: de juiste kleurtemperatuur/witbalans) enzovoort.

En natuurlijk moet u zich in de stijl van een video(graaf) kunnen vinden. Wees daarbij gerust kritisch.

Een goede videograaf moet volgens ons kunnen uitleggen waaróm hij een film heeft gemaakt zoals hij hem heeft gemaakt. Elk shot, elke las, elk effect, elke tekst, elke titel en de gebruikte muziek – of juist géén muziek – moet een doel hebben.

Een video maken is niet 'zomaar iets'. Daarvoor is uw verhaal te belangrijk (en betaalt u er teveel voor).

Wel verstandig om u te realiseren: het is leuk dat u de gemaakte video goed vindt. Maar het gaat erom of uw kijkers dat ook vinden!

Bij uw wervende (bedrijfs) video is het uitdrukkelijk de bedoeling dat de kijker uw verhaal onthoudt. Dat doet die niet zomaar. Daartoe moet hij worden 'verleid'.

Dus moet de videoproducent ook behoorlijke communicatiekennis hebben van hóe je uw verhaal het best kunt, nee moet, vertellen. Gewoon naar vragen. Dit verhaal gaat daarover.

Zo dus.

Op de volgende pagina: wat voor soort videoproducties kunnen wij zoal voor u maken.

Hoe enorm jammer ook...
.. aan alles komt ooit een eind.


Hier gelukkig positief, wegens pensioen (ja, gehaald!). Voor u filmen en monteren was geweldig leuk. Veel (ook achter de schermen) kunnen en mogen zien, wat veel anderen niet zagen. Enorm van genoten.

Dat genieten gebeurt gelukkig nog steeds, maar dan nu anders.

Van/met heerlijke bos- en strand-wandelingen met de hond, muziek luisteren – en zelfs, na jaren, weer zelf spelen op de piano – en lezen. En ja, af en toe zelfs ook nog wel tv kijken; ook lineair :-)

Allemaal dingen waar nu inmiddels plezierig meer tijd voor is, die ook weer bijzonder aangenaam gevuld wordt. Met wat minder fysieke belasting dan bij het filmen, destijds. Is met name mijn rug erg blij mee. Mijn hond trouwens ook. Minder vaak (langdurig) alleen.

Afsluitend: héél erg bedankt voor uw aandacht en opdracht(en). Nog steeds blij mee. En dankbaar voor. Heel erg zelfs :-) Er blijft nog meer dan genoeg plezier over. Toch blijft een wat weemoedig gevoel dat het filmen voor nu en voor u gebeurd is.

Om in stijl af te sluiten,

Dag! Het gaat u goed, hoop ik van harte.

Meer over het einde van onze PEC Zwolle persco-video's cry

Directe link naar het archief van onze PEC video's. De allerlaatste:

PEC Zwolle - Sparta Rotterdam
Persconferentie; 26-09-2020


Belangrijk om vooraf te weten

Uw video moet laten zien wat de kijker van u wil weten. Niet meer en niet minder dan uw oplossing voor zijn probleem.

Meer hierover

Terzijde

© 1997 t/m © 2022 KVPM Videoproducties